in

Tidak apa minum air paip selagi kita masih berjuang hidup.

Poknik, seorang lelaki berusia 45 tahun ketika itu, pernah berada di titik terendah dalam hidupnya. Setiap minggu, dia berulang-alik dari Sabah ke Kuala Lumpur untuk belajar ilmu membuat duit secara online.

Pada masa itu, guru yang mengajar bisnes online masih lagi buat kursus secara offline.

Tepuk dada tanya selera. Sebenarnya makanan di restoran tak mahal, kita yang miskin. Itu masalahnya : MISKIN. Selesaikan masalah miskin tu, bukannya menghabiskan masa kondem restoran jual mahal.

Mereka dah tak boleh nak kurangkan kos. Margin berniaga makanan sangat kecil, ada yang ambil 8~14% sahaja.

Pernah juga Poknik pernah minum air dari sinki tandas je masa dia bermusafir ke KL untuk belajar. Tidur disurau, minum dari sinki tandas untuk jimat duit supaya boleh pergi ke kelas seminar. Hidup ini keras, lebih-lebih lagi semasa kita hilang semuanya.

Dua tahun minum dari sinki tandas tu. Tidur pula di surau Sentral Putrajaya. Ada ketika orang gila masuk tidur sama dalam surau. Menonong je dia datang baring sebelah Poknik. Orang gila dan Poknik sama level masa tu. Hahaha. Sama-sama miskin je masa tu.

Namun, Poknik tidak pernah berputus asa. Dia terus berusaha, belajar dan praktis. Setiap kali dia menghadapi kesukaran, dia ingatkan dirinya bahawa ini semua adalah sebahagian daripada perjalanan menuju kejayaan. Dia belajar untuk menguruskan masa, mengatur kewangan, dan memperbaiki kemahiran dirinya.

Enam bulan kemudian, Poknik berjaya mencapai jualan sebanyak 1 juta. Dari seorang yang miskin dan terpaksa minum air dari sinki tandas, dia kini seorang usahawan berjaya. Kisah Poknik adalah bukti bahawa dengan usaha dan ketekunan, kita boleh bangkit dari titik terendah dalam hidup dan mencapai kejayaan yang luar biasa.

Pengajaran dari Kisah Poknik:

1. Jangan Putus Asa: Walaupun menghadapi kesukaran, teruskan usaha dan jangan berputus asa.

2. Belajar dan Berusaha: Sentiasa belajar dan berusaha untuk memperbaiki diri.

3. Fokus pada Matlamat: Jangan biarkan kesukaran menghalang anda dari mencapai matlamat.

4. Pengurusan Masa dan Kewangan: Belajar untuk menguruskan masa dan kewangan dengan baik.

5. Ketekunan dan Kesabaran: Ketekunan dan kesabaran adalah kunci kejayaan.

Kisah Poknik mengingatkan kita bahawa kejayaan tidak datang dengan mudah, tetapi dengan usaha dan ketekunan, kita boleh mencapai apa sahaja yang kita impikan.

What do you think?

Written by baiktengok.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Berjumpa sahabat lama

ALLAH MAHA BESAR – DATUK ABU HASSAN DIN AL HAFIZ